Salus populi suprema lex (988) (don_katalan) wrote,
Salus populi suprema lex (988)
don_katalan

#сто_років_тому, 23 (10 ст.ст.) грудня 1917

Алі Татар-заде
Центральна Рада пише першу конституцію Української Республіки.
Вона ще сира, недопрацьована, робота почалася лише 4 дні тому.
У квітні 1918, в останній день Центральної Ради, її ухвалять зі значними змінами.
Про ці відмінності ми й поговоримо сьогодні, порівнюючи законопроект 1917 року та те що вийшло весною 1918.

1) в проекті 1917 року цілий розділ (ІІІ) приділено відносинам з Росією, а також федеративному устроєві самої Росії. У конституції 1918 року це буде повністю викинуто.

2) в проекті 1917 року багато оговірок щодо суверенитету Укрїани в бік Росії (це теж згодом викинуть): громадянство, право виборів українських органів на теренах Росії, податки, військо, законодавство.

3) назва держави: “Українська Республіка” - 1917, “УНР” - в остаточній редакції 1918.

4) назва уряду: “Кабінет міністрів” - 1917, “Рада народних міністрів” - 1918. Назву “Генеральний Секретаріат” вже практично списано з рахунку, хоча діючий уряд зветься саме так.

5) назва парламенту: “Українські Всенародні Збори” - 1917, слово “Українські” в варіанті 1918 буде викинуто.

6) повноваження Генерального Суду: “вища власть судова” - 1917, “вищій орган судовий” - 1918. Також у варіанті 1918 Генеральний Суд частіше перезветься просто на Суд.

7) право обиратися депутатом УВЗ: 24 роки - 1917, 20 років - 1918. Право обирати в обох випадках 20 років.

8) “Дочасно Всенародні збори розпускаються їх же постановою, а також волею народу, виявленою не менш як мільйоном виборців” - 1917. Тьома мільйонами виборців - 1918.

9) ці вимоги у вигляді письмових заяв передаються “через громадян” - 1917, “через громади” - 1918. А візувати це положення має Голова УВЗ - 1917, просто УВЗ, без згадки його Голови - 1918.

10) відлік нової кампанії починається не більш ніж через 3 місяці після “розпуску старих” УВЗ - 1917, а у варіанті 1918 цей строк вказано поміж “постановою про розписання виборів” та “скликаннях нових зборів”.

11) нові УВЗ скликає новий же і Голова - 1917, старий Голова - 1918.

12) посада Голови УВЗ прямо названа Головою УНР - 1917, названо лише “представником УВЗ, іменем Республіки” виконуючого такі обов’язки - 1918.

13) оговорено, які рішення приймаються не простою більшістю, а “спеціальною”: Тільки зміни у конституцію та суд і слідство над міністрами - 1917, це саме а також “відділення території” (!) та “проголошення війни” - 1918.

14) щодо територції держави, то “Ніяка частина її не може бути прилучена до котроїсь іншої республіки, ані не може бути вилучена в окрему республіку без волі Української Республіки” - 1917. Але варіант 1918 вже дозволяє це, якщо буде згода 2/3 голосів УВЗ.

15) не згадується про культурне самоврядування інших народів - 1917, “Націям України УНР дає право на впорядкування своїх культурних прав в національних межах” - 1918.

16) громадянин УР позбавляється громадянства через рік після написаної ним заяви - 1917. У варіанті 1918 лише кажеться, що позбавлення громадянства буде унормовано спеціальним законом.

17) рівність прав: не дають привилеїв стать, уродження, просвіта, ценз - 1917. До цього додаються віра, національність, освіта, майно, оподаткування, але вилучаються просвіта і ценз - 1918.

18) додаткові гарантії прав громадянина - “не може бути покараний смертю, ані підданий яким-небудь карам по тілу або іншим актам, які понижують людську гідність” - 1917. До цього додається також “ані підпасти конфіскації майна, як карі”, “Ніяка ревізія не може відбутися без судового наказу”, листова тайна, недоторканість житла, тільки 48 годин арешту без суду - 1918.

19) громадянин Української Республіки “не може бути обмежений в правах слова, сумління і організації” - 1917. Додано “і ніхто інший”, а також право друку, право страйку та вільного пересування - 1918.

20) децентралізація. Місцеві громади в законній діяльності “не можуть бути обмежені або стиснені ніякими виконавчими органами Республіки” - 1917. Можуть, міністри УНР, які “координують та контролюють” громади, а спірні питання вирішують в Суді - 1918.

21) вибори проводяться “звичайним порядком” - 1917, “законом” - 1918. В обох редакціях є норма, 100 тисяч виборців = 1 депутат.

22) неправдиві вибори в обох випадках перевіряє Генеральний Суд, однак рішення про визнання їх недійсними ухвалює Голова попередніх зборів - 1917, просто самі збори - 1918.

23) законопроекти мають бути передані законодавчим комісям не пізніше за 1 тиждень після їх розробки - 1917, без строку - 1918. В обох випадках новому складу парламенту забороняється розглядати законопроекти, відхилені попередниками.

24) депутатські запити до уряду мають бути задоволені урядовцями: автоматично по витоку 7 днів - 1917, після затвердження запиту всім парламентом - 1918.

Аналіз “еволюції” законопроекту можете зробити й самостійно.
Як на мене, грудневий 1917 року варіант не такий лівий, як 1918, надає більше повноважень Голові (зборів) Республіки, більш децентралізований.
Не кажучи вже про все ще збережену надію на федеральний союз з Росією, і це в самий початок війни з останьою.


Пост спочатку надрукований тут: https://don-katalan.dreamwidth.org/1704206.html.
Tags: история, левые, подонки, рассея, україна
Subscribe

promo don_katalan december 29, 2014 14:39 115
Buy for 50 tokens
Расшифровка секретного плана адмиистративно-территориального устройства России после ее распада От гуляющих по сети различных вариантов "государственного" устройства будущего российских территорий отличается наличием территорий в совместном управлении, возвратом исторических территорий…
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments