Salus populi suprema lex (988) (don_katalan) wrote,
Salus populi suprema lex (988)
don_katalan

Мовні пропозиції від Алі

Алі Татар-заде
Це програма на 7 пунктів та багато підпунктів - до того ж, кожен з них неабияк дискусійний)

я вже не раз писав про мову, її вжиток і ставив це як інструмент державної політики. В тому числі міжнародної.
Пройдуся по тезах за останні роки.
Спочатку про те, як дбати про майбутнє.
Якщо в майбутньому всі діти легко володітимуть українською, то країна суттєво зміниться.
Вже й тепер цей відсоток серед молоді і дитинства зашкалює в порівнянні з упоротими “я вже дорослий” (серед яких і справді трапляються люди, що незмогли вивчити мову через об’єктивні обставини, але абсолютна більшість прикривається ними і косить під них, тому що упороті або ліниві).
Тож ми маємо виключити в майбутньому таку ситуацію як факт.
Жодна дитина що провела дитинство в Україні не мусить опинитися в умовах, де її не забезпечили освітою по-українські.
1) державна мова має бути основною для всіх навчальних закладів, від дошкільних до післяшкільних.
Але щоб це імплементувати, треба визначити строки.
Що за дурна звичка зробити швидко і коєкак, при своїй каденції.
Якщо це від остраху за те що реформу скасують, то треба одразу конституційною більшістю зафіксувати перехідні положення як захищені від наступних кнопкодавів.
Це треба робити поетапно.
Завести норму, що існують діти які в домашньому обиході зовсім не знають української. На момент потрапляння до закладу. Не у всіх є навіть телек не кажучи про планшет, по телеку ще не факт що дивляться українською (це окрема розмова), і взагалі дитина не зобов’язана користуватися ціми приладами.
Існують - це значить не закривати очи на проблему, але й не миритися з нею.
Отже в дитсадах і школах мають бути класи в які набрано дітей що погано володіють державною.
Їхня кількість - визначається реальним станом справ, статистикою поточного року.
В таких групах дітей мають вчити розмовляти українською: педагог має володіти іншою мовою, яка є стартовою для тих дітей, і переводити їх за ручку в інше мовне середовище.
Року має вистачити, після кожного року статус дитини переглядається - не тільки з волі батьків, але і з огляду на успіхи самої дитини. Бувають складні діти, яких хрін навчиш, але вони не складають масу. Тож до керівника групи, педагога, слід прямо застосувати результативність як крітерій професійності та відповідності посаді.

Далі що.

2) Дітей можна і навіть треба вчити іншим мовам.
Але яким?
Мовам корінних народів.
Я знаю в Україні тільки один корінний народ, точніше мову корінного народу, окрім українців. Це кримські татари та нечисельні уруми, караїми, кримчаки, в яких різні етнолекти але тої єдиної кримської мови.
Усім їм треба надати можливість вчити її від садочку. І не просто “всім їм”, а всім бажаючим (згода батьків).
Умови ті самі, як щодо української державної - слід розділяти класи за рівнем володіння, від нульового до домашнього у побуті.
Звісно, на це треба фахівці. Отже і кафедри, і спеціалізації.
Скажу прямо, обучення кримській мові дасть роботу на все життя великій кількості кримських татар, які вимушені були залишити рідний півострів. Так що це і соціальна акція.

3)
всі інші мови є мовами сусідніх держав і народів.
Відповідно, цім мовам теж треба вчити змалку і теж добровільно.
Але зовсім за іншим принципом.
Всі конфлікти з сусідами через нацменшини (діаспори) легко вирішуються за принципом взаємності.
Але апарат освіти один з цім не впорається і не має, для цього потрібна вся сила державного апарату.
Що я маю на увазі?
Ви на високому рівні заводите розмову про мову з іноземною державою.
Ви вислуховуєте, що їй треба.
Єдина умова з вашого боку відпочатку - ми навчимо, навчимо, не переживайте, але це не буде замість української. Ваші та наші діти якими ви так опікуєтесь, знатимуть і українську і вашу мову.
Фірштейн? - Фірштейн, скажуть вам. - А як ви це зробите?
А дуже просто.
Давайте сюди цифри скільки ви нарахували своїх у нас.
Ми їх зпівставимо зі своїми, але не бійтеся - ми не налаштовані їх знижувати.
Бачу подив на обличчі?
Зараз він пройде.
Це були ваші побажання, а тепер давайте визначемо їм ціну.
Скільки ви готові самі вкласти в це, зі свого бюджету?
Безвозвратно.
Скільки вам ваш виборець на це дозволить коштів.
Пишіть отут.
Щорічно. На термін угоди. В євро.
А тепер порахуємо, на скільки класів ви оце розкошелились.
Ага бачте, вийшло на сто класів.
А ви там скільки хотіли? Триста?
Отже, ви хочете щоб ми за це доплатили.
Давайте і це розглянемо.
Нам що з цього?
Давайте так. Ми теж хочемо завести у вас свої класи. Або школи, якщо хочете.
Ми хочемо у вас триста класів українців.
Що ви так кривитесь?
Ми їх фінансуємо навпіл з вами. А ви -- свої навпіл з нами.
Або хочете, кожен фінанує окремо: ви - у нас, ми - у вас.
Або хочете, навпаки: ви фінансуєте у себе наші, ми - у себе ваші.
Та що з вами? А, хочете зірвати переговори? Ну біжи, біжи, ми щас вийдемо до журиків та скажемо, від чого ви відмовились. Потім самі об’ясняйтеся, як ви за діло серце рвали.
Приватно кажучи, можна розглянути інші варіанти.
Окрім шкіл, нам від вас треба ще отето і тето. Оце з економіки, оце з воєнного діла, оце з політики.
Що із цього ви ладні виконати? Тоді або ви зекономіте на своїх класах, або м скоротимо свої прохання на класи українців в вас.
І давайте одразу закріпимо дати. І обговоримо неустойки. І що має бути з класами, якщо одна з сторін буде настільки паскудна що розірве чи зірве угоду, або не схоче пролонгувати.
Та не переживайте так.
Ми вийдемо разом і скажемо що ви врятували свою мову в нас.
Ви завтра будете герой.

Тепер окреслимо, з ким так можна вести переговори.
Точно от з ким:
Греція, щодо румеїв та новоеллінів, якщо хочуть то можуть і урумів на себе брати.
Польща, якщо їй це цікаво.
Румунія, Молдова - самі вирішуйте там удвох, хто в нас тут румун, а хто молдавець; скільки ви потягнете, стільки і буде.
Угорщина. Любой капріз за ваші дєньгі. Можете і наших навчити угорській, якщо вашого бюджету вистаче.
Словаччина, Чехія. Теж самі розберіться, хто тут чех а хто словак.
Болгарія.
Німеччина. О, хоч мільйон, хоч більше. Хочте - беріть тільки німців, хочте - ще євреїв мові ідиш, а можете взагалі у всіх наших школах завести німецький клас у кожній паралелі. Ми будемо тільки раді. Років за десять, якщо так піде, ми й наукові праці та конференції внесемо, що можна німецькою. І газети можете. Пропозиція тільки для вас, на честь нашої сторічної дружби, привіт від гетьмана кайзеру.
Вірменія. Грузія. Азербайджан.
Балтийські краї, якщо їм цікаво.
Середня Азія, якщо в них гроші є. А нє то нє.
Англія, Штати, Канада. Заманчиво, але вони не цікавляться цім. Те ж саме про інші європейські краї. На жаль.

Тепер кого не можна.

Туреччина. Поки в нас нема мігрантів звідти в достатній кількості, але можна на турках месхетинцях спробувати. А кримськотатарську то краще не треба. Бо замість кримської мови навчать турецькій. Заманчиво, в них і бабло є, але в перспективі це погано, так що не треба.

Росія. Ну, слухайте, то фантастика. Ви чули про українські класи й школи в Московії? Отож. Нє, двері завжди відкриті, на тих же умовах що для угорців, але коли вони там дозріють.

4)
от нарешті ми добралися до руского в Україні.
Я вважаю необхідним розділити цю мову на три різних: сєвєрную, южную і восточную.
Підправити абетку усім трьом.
Повернути їм ять та твердий на кінці слів.
Випустити учєбнікі по трьох мовах (восточная - сама схожа на літнорму, а дві інші - дуже сильно діалектизовані).
Навчити вчителів.
Це все гроші, я розумію. Великі гроші.
Але в нас з ними війна. Це - частина війни.
Ми зробимо з рускіх в Наукраінє три інші нації, протягом 1 покоління.

І не забуваймо: навіть цім мовам ми вчимо одночасно з українською!

5)
країни з пункту 3, які не захотіли нашу пропозицію.
Цей пункт можливий тільки для могутньої, богатої, впливової України. Тобто, коли ми станемо такими багатими, що це потягнемо.
Але це треба мати в голові.
- Окєй, - скажемо ми. - Не схотів Орбан платити за угорську? Нічо, ми самі.
І ми ... навчемо їх Északkeleti. Це така мова, діалект північно-східний, який зачіпає Карпати, і не тільки наші та угорські але й словацькі та румунські.
Це буде аналог мови корінного народу.
З цім діалектом угорці можуть їхати в Угорщину, збільшувати там долю карпатодіалектних в масі.
А виховання буде наше.
Вони там нехай будуть нашою діаспорою, вони там хай голосують, беруть паспорти якщо дають, тільки от що. З дитинства вони любитимуть Україну та знатимуть українську. І інтереси там вони дбатимуть вже наші.
Вони не будуть знаряддям в руках орбанів. Скоріше навпаки, нашим знаряддям і важелем проти орбанів та уоббіків.
Можливо, Словаччина та Румунія скинуться теж на цей проект, бо їм це також вигідно.

А, так це ще не все.
Ми ж тоді, коли будемо багатими, ми ще навчемо фіноугрських мов знаєте кого?
Наших тутешніх удмуртів, марийців, ерзя, мокша, вепсів, ханти, мансі.
Вони житимуть в нас, деякі поїдуть до тих республік, але вони будуть українцями з біглою літературною удмуртською. Вони стануть нашими культуртрегерами, важелями впливу, моральними авторитетами для підросійських собратів.

Болгарська.
Не получилося? Буде те саме що з угорцями в прикладі вище. Бесарабський діалект узведений до літературного. Здається, мезійський зветься, але я не фахівець. Проект можна робити на пару з Румунією і Молдовою, якщо вони оцінять стратегічний задум.

Румунська, молдовська.
Припустимо, не договорилися. Нічого!
Розбагатіємо, введемо класи з трансильванською або валашською мовою.
І будуть в нас свої валахи, якщо від них відмовились через гроші молдовани і румуни.
Але я думаю, що з кимось одним ми точно домовимось - з Бухарестом, чи Кишиневом.

Польська.
Навчимо перехідній україно-польській говірці. За основу візьмемо лемківський діалект, який щезає. Будуть гроші - відродимо. Але це буде наша мова, наш вплив і наши правила.

Грецька.
Урумську проблему ми вже вирішили (в пункті 2, про корінні народи), залишилися румеї, понтийські греки та новоелліни. Гадаю, всіх слід навчити мові не еталонній афінській, а на основі румейських діалектів.

Поступово, багатіючи, ми подаруємо освіту на мові - башкирам, татарстанцям, та іншим народам пригніченим Московією, і матимо вплив на тамтешні процеси.

6)
власне іноземні мови.
Насамперед, ключові європейські.

Німецька тут і туди і сюди (п.3) потрапляє, бо були в нас і свої німці, і вони зараз по факту не українизуються, а русифікуються, так що з цім треба робити те що в п.3.
Але як не вийде - те саме що з англійською, еспанською, французькою.
Друзі, треба вже тепер серйозно зайнятись навчанням цім мовам наших дітей.
Українську вони знатимуть, а 2-3 західні респектабельні лінгви зроблять їх в майбутньому багатими і широко розвиненимими.
Вони не будуть залежні від рунету, бо кожною з ціх респектабельних мов контент набагато крутіше і привабливіше.
Тут вже можна було перейти до конкретних рекомендацій щодо вивчення іноземних мов, але то інша тема. Скажу лише, що зараз не дуже щоб гарно, і це не так складно подолати, навіть небагатій державі.

Україні варто повступати у всілякі союзи типу Франкофонії, Комонвелфу (були в Криму в ХІХ столітті? приймайте нас до себе), аналогічних структур просвітницьких, освітянських.
Брати кошти на кожну мову окремо. Від усіх організацій.
Вони нам не такі щоб аж друзі, але ніколи не будуть противники.

7)
Біларуська. Окрема тема.
Парадокс в тому, що навіть навчаючи наших біларусів просто біларуській, ми зміцнюємо Україну, заслаблюємо Московію, закладаємо фундамент для можливої в майбутньому власної, україноцентричної євроконфедерації (як вона зватиметься - Міжмор’я, Ягелонія, ВКЛ, РП 2.0 - то вже технична справа і діло маркетологів).


Пост спочатку надрукований тут: https://don-katalan.dreamwidth.org/1845908.html.
Tags: анализ, крим, україна
Subscribe
promo don_katalan december 29, 2014 14:39 113
Buy for 50 tokens
Расшифровка секретного плана адмиистративно-территориального устройства России после ее распада От гуляющих по сети различных вариантов "государственного" устройства будущего российских территорий отличается наличием территорий в совместном управлении, возвратом исторических территорий…
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments