Salus populi suprema lex (988) (don_katalan) wrote,
Salus populi suprema lex (988)
don_katalan

Коли ми забиратимемо Крим, там будуть руїни - 2

Коли ми забиратимемо Крим, там будуть руїни. Росіяни заберуть усе. Та вони навіть яйця покрадуть у курей, - експредставник президента в Криму Борис Бабін (частина 2)


(частина 1)
ПИТАННЯ КРИМСЬКОТАТАРСЬКОЇ АВТОНОМІЇ РОЗГЛЯДАЛИ КУЛУАРНО. ЦЕ ШЛЯХ В НІКУДИ
- Цей алгоритм має бути оформлений як загальна програма?
- Ми зробили план на 2 роки, там 60 сторінок. Є багато питань, які вже можна почати робити. Але цього не робить. Перше – бо це не дає корупційних зисків. Який чиновник працюватиме над деокупацією Криму, якщо ніхто за це не буде платити? Друге – це не дуже вигідно політично, бо спекуляція перед виборцями на кримській темі не дає голосів. І ви бачите останні результати президентських виборів. Хто згадував Крим кожні 15 хвилин під час передвиборчої агітації? Це не дало голосів і не дасть. Політики мало зацікавлені в цьому. Бізнес загалом не виступає тут як зацікавлений сегмент. Хто тоді? Соціум? Академічне середовище чи якісь патріотичні кола? Без суттєвих матеріальних ресурсів…
А чи потрібно їх виділяти? Ми можемо загалом забути про це на певний час. Як хворий на онкологію забуває по пухлину і вона його не турбує, але якщо не буде операції, то людина загине. Якщо ми не будемо деокуповувати Крим та схід, то вся Україна стане сходом та Кримом. Ми не можемо вижити у співпраці з системою, яка є там, бо вона хоче нас знищити. Є хороше прислів'я, яке народилося під час Голокосту: "Коли хтось каже, що хоче вас убити, йому слід вірити". Президент Росії прямо каже, що нема українського народу. В його баченні немає нашої держави. А ми все ще думаємо: давайте якусь стратегію напишемо, обіймемо когось із внутрішньо переміщених осіб, мітинг проведемо. О, ще можна паперовий кораблик скласти.
- З того, що ви бачите за місяць президентства Зеленського, на яких засадах він будуватиме свою політику щодо Криму?
- Я не хочу нічого прогнозувати. Орієнтовно новий Кабмін буде в серпні. Питання, хто буде на посадах, які відповідають за юстицію, за соціальну політику, за оборону. Хто буде головою СБУ. Всі органи мають бути переформатовані. 
Кадрові зміни необхідні. Але питання в тому, що робитимуть нові міністри й заступники з питань Криму. Який у них у голові алгоритм.
Друге питання. П'ять років поспіль президент Порошенко визначав питання Криму як кримськотатарське. Мовляв, є Меджліс, їм пообіцяємо національно-територіальну автономію, а далі вже питання не до нього. І наразі Меджліс кримськотатарського народу підтримав на виборах кандидатуру пана Порошенка. Народний депутат Джемілєв заявив, що вони будуть у конструктивній опозиції до Зеленського. Це певною мірою змінює ситуацію з управлінських рішень. Бо вже не буде так, як раніше: "Здравствуйте, назначьте хорошего человека из Крыма замминистра, пожалуйста. Или прокурором. Из Бахчисарая уехал, очень хороший мальчик, или девочка)".Може, такого вже не буде. І можливо це вплине на якість державного управління в цій сфері, але я не впевнений.
- Меджліс і кримські татари доволі стримано говорять про ваші здобутки.
- Ніяких суперечок немає, бо роботи не так вже й багато було зроблено. Але я намагався бути чесним у багатьох питаннях. Намагався бути чесним, коли населенню намагалися суто з піарметою продати ідею кримськотатарської автономії. Намагався бути чесним, коли бачив як організована злочинність різного етнічного походження. І коли одні з них – "злочинці", а інші – "герої", то це неправильно. Я не вважаю нормальним, коли один колаборант з команди Аксьонова знаходиться у Києві в СІЗО, а інший з тієї самої команди користується статусом легального бізнесмена. А різниця між ними лише в національності.
- Щодо кримськотатарської автономії. Ви проти самої ідеї чи проти спекуляцій?
- Я проти спекуляцій. Ідея добра. Реформування статусу Криму для забезпечення прав корінного народу необхідне. Але коли це робиться на колінці в незрозумілій формі в умовах окупацїі, то це викликає питання. Тим більше, коли це робить кулуарно - в нас зранку один проект, а увечері вже інший. У мене була проста вимога: працювати прозоро. Є конституційна комісія, давайте оприлюднимо її позицію, давайте проектне обговорення винесемо в Раду. А після цього мені кажуть, що я противник кримськотатарської національної автономії.
Так само в економічних питаннях. Дискримінували одних бізнесменів і толерували інших, виходячи з їхньої етнічної ознаки. Це неправильно, і це моя позиція. Але звільнився я не через це. Хоча до звільнення для того, щоб вмити руки, я спілкувався з керівництвом Меджлісу. Розповідав їм про той шлях, куди вони йдуть, і не дуже хорошу перспективу, якою це може завершитись.
- Про який шлях ви їм говорили?
- Про те що може статися зневіра в імітації бурхливої діяльності щодо Криму, посилення позицій держави-агресора. І зростання організованої злочинності з питань півострова (а з кожним роком це важче перебороти, бо у 2014-му це були дрібні бандити, а сьогодні – це мафія, яка метастазами опутала державні органи).
- Представники парламентської слідчої комісії щодо смерті Катерини Гандзюк Мустафа Найем і Борислав Береза вважали головною причиною вашого звільнення доволі різку доповідь щодо сепаратизму місцевих еліт на Херсонщині, яку ви виголосили на одному із засідань.
- Це і так, і не так. По-перше, коли я пішов на засідання ТСК, заява про моє звільнення вже була в Адміністрації президента. По-друге, ТСК опитувала усіх, хто знав, хто така пані Гандзюк. Я не мав нагоди тісно з нею співпрацювати чи бути її опонентом. Але ми не могли не знати по існування одне одного, тому я там був. А якщо я вже прийшов на засідання ТСК, то підстав брехати депутатам я не мав. Нашим парламентарям варто частіше їздити в регіони і спілкуватися з людьми. У них відкриються очі.
- Ви тоді говорили не тільки про криміналітет, а про сепаратизм.
- Це ж загальновідома істина. Російська Федерація розкачує нас через голий криміналітет, через агентів русского мира й афільований з ними бізнес. Це не таємниця і це доносилося до керівництва країни. І наразі ситуація лише погіршилась у криміногенному й безпековому плані.
- Ви говорите про районний рівень?
- Про місцевості, наближені до Криму. Як правило, це Херсонщина.
- Хотілося б детальніше почути кримінальні схеми на кримському питанні.
- Перше – це перевізники, які нелегально перевозять з Криму та в Крим. Друге – це бізнес, пов'язаний з виготовленням документів для кримчан на підконтрольній території. Третє – це контрабанда в Крим товарів народного споживання. На сьогодні фури туди не йдуть, а мікробусики йдуть – з побутовими товарами, продуктами. Це ж хтось контролює.
- З приводу пасажирських перевезень були позитивні зрушення?
- Нічого не змінилося за останні роки, крім зростання криміналітету. Загалом по Криму у нас або крок назад або стагнація. Єдине, що вибивається з цього ряду – слухання у міжнародних процесах, де згадується Крим. Але ці процеси почалися декілька років тому і сьогодні прийшов час для їх обговорення.
- Фраза, що за 5 років ми нічого не досягли все-таки дивна…
- А в чому? Давайте я загинатиму пальці.
- Ви півроку тому говорили, що по-перше, налагодили роботу представництва…
- Це не питання деокупації. Це вузький функціонал як представника. Ти приходиш в офіс і бачиш, що замість 25 людей там по штату шестеро і що є не робота, а суцільна емітація. І далі ти організовуєш роботу, визначаєш своє місце в цій системі. Тобто це досягнення для Представництва і для мене як для менеджера, але з точки зору деокупації Криму це дуже маленький крок. І це Україна мала робити не у 2017 році, а у квітні 2014-го. Бо про Представництво всі забули. А потім, наскільки я знаю, коли пані Попович намагалась у когось щось запитати, то їй сказали: "Сиди мовчки".
- Їй так сказали в АП?
- Ні, це вище.
- Вище АП?
- В АП також є різні рівні. Є клерк, є голова департаменту, є заступник, є голова АПУ, є ще вище посади.
- Тобто їй це сказав президент?
- Я такого не казав. Це була спільна позиція вищих органів влади – щоб Представництво імітувало бурхливу діяльність.
- Вам схожі речі говорили?
- Ні, ніхто не чекав від мене активності. Думали, що я задовольнюся статусом – ходити на дипломатичні фуршети і плакати над долею політв’язнів.

ПЛАН ДІЙ З ДЕОКУПАЦІЇ Є У ВІДКРИТОМУ ДОСТУПІ БУДЬ-ХТО МОЖЕ ОЗНАЙОМИТИСЯ
- Я пропоную підсумувати: що має бути в плані деокупації, базованому на реальних діях?
- План невідкладних дій Представництва президента в Автономній республіці Крим є у відкритому доступі. Навіть тезово перерахувати основні завдання займе дві години. Ми свого часу затвердили його. В принципі такі документи мав би затвердити президент, як мінімум розпорядженням. Ми надіслали його в Адміністрацію президента і не отримали жодної відповіді. Як і на інші документи.
- Адміністрація Зеленського знайома з цією програмою?
- Всі знайомі. Це ж у відкритому доступі.
- Маю на увазі, чи вони глибоко аналізували.
- Всі ці речі проаналізовані багатьма людьми. В команді Зеленського є люди, які працювали в Адміністрації Порошенка, і не гірші з них. Тому, підсумовуючи, на сьогодні я не бачу реальної перспективи, що завтра когось призначать, і щось зміниться. Необхідний ресурс, політична воля, кадрове забезпечення і, як казав Черчилль, багато поту й крові. Але до цього абсолютно ніхто не готовий.
- З тих законопроектів, що стосуються Криму, і які вже лежать у Верховній Раді, які вже реально прийняти?
- Найголовніший – про скасування вільної економічної зони з Кримом. Але коли купа народних депутатів мають там бізнес, це не реально. Можливо, зміниться Верховна Рада, і ці фракції, патріотичні й не дуже, зменшать свою кількість, і бенефіціарів кримських заводів стане менше. Можливо, тоді Верховна Рада повернеться до їхнього розгляду.
- Патріотичні фракції, ви сказали. Це з іронією?
- Я не хочу нікого критикувати як політиків. Але коли у нас є фракція, яка розповідає, як вона бореться з агресором, а 5 депутатів цієї фракції мають в Криму нерухомість, яка дає прибуток… Я оцінюю ситуацію за юридичним умислом, а не за політичними гаслами з трибун. І я прекрасно бачу, що в останні роки з питань Криму жодних законів не схвалювалося, навіть з дрібних питань. Нинішня Рада є абсолютно недієздатна з кримського питання. Приміром, є ціле міждепутатське об’єднання "Крим". За ці 5 років є якийсь закон, що вони схвалили? Крім того закону про вільну економічну зону.
- Який закон вони могли б схвалити?
- Та багато. Законодавче забезпечення статусу кримськотатарського народу. Або питання відповідальності колаборантів. Або питання протидії економічній експансії Росії. Я у свій час, коли вже знав, що звільнятимусь, то ходив по Комітетах Ради зі звітом. Щоб потім жоден з депутатів не міг сказати, що він цього не чув. Я доповідав, у них були квадратні очі. Окремі Комітети потім навіть писали листи, щоб щось робити. Але зрозуміло нічого не зроблено. Назвіть якісь кроки…
- Можливо, щодо захисту переселенців.
- Наприклад. Які дії із захисту переселенців?
- Це швидше дії уряду.
- Та не уряду. Але знов-таки. Щодо переселенців. У нас є звичка самим собі брехати. Перше питання: скільки у нас переселенців з Криму і з Донбасу на підконтрольній території?
- Точну цифру не скажуть Є зареєстровані, а є фактична кількість.
- Зареєстровані – це офіційний фейк. Бо абсолютна кількість цих осіб щодо Донбасу і значна кількість щодо Криму не є ВПО. Вони або на окупованих територіях або виїхали в треті країни. Прикладом є ситуація з виборчими списками і голосування ВПО на виборах, яка за певним алгоритмом дає відсоток. З усіма накрутками на підконтрольній території – 25 тисяч кримчан і приблизно 350 тисяч з Донеччини й Луганщини. Офіційні мільйони – це щоб пенсії розкрадати окремими чиновникам. Але питання в іншому. 25 тисяч – це не проблема, ми їх забезпечити можемо. Але ситуацію деокупації це не змінить майже ніяк.
Є інші проблеми захисту. Наприклад, кампанія "Крим – Україна" щодо освіти. Здавалося б, ідея – супер. Але чомусь у нас декілька сотень абітурієнтів кожного року, хоча маємо кілька тисяч випускників кримських шкіл. Чому так? Багато різних об’єктивних і суб’єктивних причин. Але серед іншого – держава офіційно робить ставки на навчальні заклади Херсонщини. З усією повагою до навчальних закладів Херсонщини, я свою дитину туди вчитися не віддав би. Абітурієнти приходять, дивляться на все це і кажуть: та ні, ми поїдемо у Московську прикордонну академію.
- Хіба вони не можуть вступати, до прикладу, в київські виші?
- Можуть. Але по-перше, є перелік вишів, визначених Міносвіти. По-друге, для Криму базовими визначили херсонські університети.
Друга проблема – питання медійної роботи. Тема Криму в українських загальнонаціональних медіа не висвітлюється. Хіба що трапиться щось надзвичайне. Замість того російська попаганда визначає нам правила гри в цій сфері.
- Висвітлюють репресії щодо кримських татар та інших активістів, екологічні проблеми, питання туризму. Що ще мало би бути?
- У Криму живе 2 мільйона громадян України. Там стається багато всього, а ми це сприймаємо через дуже вузьку призму. Екологічні проблеми – це сезонно. Коли їм потрібна вода, то вони запускають чергову інформкампанію. А ми це лайно, вибачте, споживаємо – це їхній продукт, закинутий нам. Політв’язні – важлива тема, але вона не має бути єдиною. Мають бути й інші питання, щоб люди бачили, що відбувається в Криму. Бо виникає когнітивний дисонанс. Ви чуєте про Крим, що там вбивають, катують і з неба тече кислота. Потім дзвоните в Ялту: "Куме, а там у вас всіх закатували? Не всіх?". І після цього говорите, що все це пропаганда і вірити їй не треба. Це і проблема. Ми не маємо нормальної пропаганди. Ми намагаємося робити гібрид російської пропаганди і наших власних хотілок. Практичного завдання крім розкрадання кошті це не несе.
- Ви зараз говорите про пропаганду України щодо українців?
- Я говорю про інформполітику України до українців на підконтрольній, а також на непідконтрольній, території. А також для іноземних держав, де домінує інший наратив, який продукують наші вороги, а не ми. Ми програємо інформаційну війну.

УГОДА ПО КВОТИ НА ВИЛОВ РИБИ В АЗОВІ ЛЕГІТИМІЗУЄ ЗАГАРБАННЯ КРИМУ
- Ще хотілося б поговорити про розподіл квот на вилов риби в Азовському морі. У березні був підписаний цей договір з Росією. З другої спроби, через дипломатичні канали. Раніше фізичне підписання було зірване через резонанс. Зокрема його зірвали народні депутати. Ви оцінюєте це дуже негативно, бо легітимізує російських рибалок на українській території.
- Воно легітимізує російське захоплення Криму й Азову. З іншого боку воно дає можливості розвивати корупційні схеми з управління рибною галуззю в Україні. Якби цих корупційних схем не було, то ніхто не бігав би за росіянами з цими папірцями. Уявіть собі чиновника в умовах війни, який лобіює протокол з росіянами без особистого зиску!
- Офіційна позиція МЗС, що це робилося на захист українських рибалок – щоб не було захоплень, які були раніше.
- Просто їм слід щось казати. Вони ж не скажуть: ми хочемо й далі спільно з росіянами оббирати рибалок і мати відповідну мафію. Коли ви зраджуєте Батьківщину, то треба ж щось пояснювати слідчим. Як цей папірець може захистити українців від росіян? У 2013 році росіяни українське судно на Азові просто розстріляли з кулеметів. До війни, в мирні часи, з усіма підписаними протоколами! Їх щось зупинило? Вони вже захопили військових моряків, порушивши всі чинні й не чинні угоди. І після цього можна стверджувати, що їх зупинить якийсь підвідомчий папірець?
- За цей час таких конфліктів дійсно не було.
- Правильно, бо росіяни отримали те, що хотіли, - протокол. Їм це потрібно для легітимізації Криму й Азову. Буде нова вказівка, щоб отримати новий важіль впливу на український уряд, вони знову захоплять 3-4 судна. Їм зробити це за умови відсутності нашої на акваторіях не так вже й важко. Цих же рибалок викрадали не біля Криму, а біля материкового узбережжя. Це діагноз Прикордонній службі. А всіх причетних до цих історій Порошенко в останні дні свого президентства нагородив званнями й орденами. З таким підходом оптимізму не місце.
Ольга Скороход, "Цензор.НЕТ"
Источник: https://censor.net.ua/ua/resonance/3134577/koly_my_zabyratymemo_krym_tam_budut_ruyiny_rosiyany_zaberut_use_ta_vony_navit_yayitsya_pokradut_u_kureyi


Пост спочатку надрукований тут: https://don-katalan.dreamwidth.org/2024455.html.
Tags: зеленский, история, крим, порошенко, рассея, україна, х%№ло
Subscribe

promo don_katalan декабрь 29, 2014 14:39 116
Buy for 50 tokens
Расшифровка секретного плана адмиистративно-территориального устройства России после ее распада От гуляющих по сети различных вариантов "государственного" устройства будущего российских территорий отличается наличием территорий в совместном управлении, возвратом исторических территорий…
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments