Salus populi suprema lex (988) (don_katalan) wrote,
Salus populi suprema lex (988)
don_katalan

дещо при викладання історії в школі

Алі Татар-заде
дещо при викладання історії в школі.
На прикладі історії УНР (точніше, Армії УНР).
І. Напочатку повторю свою стару тезу - параграфи, розділи, тематичні блоки мають будуватись за структурою "дитячої казки".
Тобто, страшні події (виклики) виникають на початку розділу, а щаслива розвязка - під його кінець.
Це формуватиме оптимістичне, переможне сприйняття вітчизняної історії.
Антитезою до виклику і небезпеки в школяра формується перемога.
" ͟В͟с͟е͟ ͟щ͟о͟ ͟п͟о͟г͟а͟н͟о͟ ͟п͟о͟ч͟а͟л͟о͟с͟я͟ ͟-͟ ͟з͟а͟к͟і͟н͟ч͟у͟є͟т͟ь͟с͟я͟ ͟д͟о͟б͟р͟е͟.͟ ͟В͟с͟е͟,͟ ͟щ͟о͟ ͟п͟о͟ч͟а͟л͟о͟с͟я͟ ͟д͟о͟б͟р͟е͟ ͟-͟ ͟з͟а͟к͟і͟н͟ч͟у͟є͟т͟ь͟с͟я͟ ͟щ͟е͟ ͟к͟р͟а͟щ͟е͟", так можна сформулювати фабулу казки.
Цей самий принцип слід покладати і в шкільний підручник з історії, в структуру кожного уроку, який розглядає події в динаміці.
ІІ. Потрібен повний набір військових, політичних і дипломатичних перемог УНР (ЗУНР, Гетьманату) з чітким описом задач, які вони допомогли розв'язати, цілей, які було досягнуто.
Саме вони, перемоги, і мають формувати структуру тексту в цілому.
Українці впевнено рухаються від перемоги до перемоги.
На шляху їм трапляються і невдачі, і навіть трагедії, зради, прикрі випадки і збіги обставин.
Всі ці акциденти - не підсумок фабули, а поштовх для сюжету, до наступної перемоги.
Ви вже розумієте, що параграф, присвячений бою під Крутами - токсичний за визначенням?
Крути можуть стояти або на самому початку повістування, як прикрий нещасний випадок, наслідки якого героїчно долаються українцями; або ж всередині, як трагічний епізод; або ближче до кінця, проте обов'язково з переліком здобутків, які дала самопожертва. (В залежності від темпу повістування - розлогий, стислий, динамічний етс.)
ІІІ. Історія має бути повністю локалізована.
Військова історія УНР простяглася буквально по всіх, без виключення, регіонах України, битви та маневри доторкнулися кожного маленького села.
Це означає, що з переліку (п.ІІ) для кожної області, району, громади слід взяти події, які відбувалися безспосередньо тут, щоби присвятити їм кілька додаткових уроків, параграфів, пам'ятних заходів на місцевому рівні.
Історія УНР мусить бути наглядною.
Щоби школяр міг буквально визірнути у вікно, щоби уявити, де і як розгортались події. Пройтись вулицею чи погледіти з вікна автобусу, щоби побачити сліди. На крайняк, - пригадати райцентр, сусідне селище, в якому часто буває, і екскурсію, пам'ятний знак на місці подій.
Сентиментальний микропатріотизм будує сентиментальний макропатріотизм.
У ньому дозволяється всіляко вип'ячувати подію, що сталась у себе під боком, як ключову або рокову для всієй України.
ІV. Про перемоги має бути надлишок інформації.
Інформація мусить підбиратись різноманітна. Це і яскраві малюнки, і захопливі сюжети, пригодницькі риси, тактичні замальовки, художні образи (вірші, новели за мотивами мемуарів), біографії і портрети героїв, навіть анекдоти.
Школяр - не узагальнена особистість, а набір різнотпових особистостей.
Тому різномаїтна інформація сприяє засвоєнню людьми різного типа мислення, сприйняття та переживання.
Хороші оцінки мусять йти за різні прояви цього мислення: комусь - за точну передачу фактів, комусь - за творче осмислення, втілення, комусь - за старанність, комусь - за оригінальність.
Хороша оцінка за знання про якусь перемогу на все життя формує підсвідому любов до тої події. Відбувається ототожнення особистого успіху з успіхом рідної держави.
V. Окремий, необхідний "параграф" присвячу скептикам, "руйнівнікам міфів" та позитивистам, а також общечеловекам і деідеологізаторам.
Так, в житті все не так буває.
Так, в житті поразки слідують за поразками і закінчуються поразками. До перемог не всі доживають.
Так, багато перемог вельми сумнівні за наслідками. Серед них трапляються навіть "пиррові перемоги".
Так, науковці дивляться на все трохи інакше, і багато що піддають сумніву.
І так, критичне мислення в людини дуже вітається, і так, "патріатізм - паслєднєє прібєжищє нігадяя".
Але все це заберіть в доросле життя.
Школяр, який стане істориком (це 1%) обов'язково перегляне свої знання про ті перемоги.
А хтось з них, спеціалізуючись саме на цій темі (це теж 1% від попереднього 1%), внесе нові данні в науку про ті перемоги - і данні, бути може, критичні.
Всі ж інші (99%) знатимуть те, що затямили за шкільною партою - в перервах поміж любовними записками, хуліганством й футболом.
Тому вкрай важливо, щоби вони самостверджувались як особистості НЕ за рахунок Української історії, не за рахунок, інець кінцем, України та Українського народу.
Останнє стосується і дорослих - навіть більше, ніж дітей.


Пост спочатку надрукований тут: https://don-katalan.dreamwidth.org/2345543.html.
Tags: история, піар, україна
Subscribe

promo don_katalan december 29, 2014 14:39 116
Buy for 50 tokens
Расшифровка секретного плана адмиистративно-территориального устройства России после ее распада От гуляющих по сети различных вариантов "государственного" устройства будущего российских территорий отличается наличием территорий в совместном управлении, возвратом исторических территорий…
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 1 comment