Salus populi suprema lex (988) (don_katalan) wrote,
Salus populi suprema lex (988)
don_katalan

протиріччя поміж реакцією глядача і читача

Алі Татар-заде ·
ізвічна колізія кіноекранизацій відомих творів літератури - це протиріччя поміж реакцією глядача і читача. Скільки раз бувало, що от зниме режисер кіно за мотивами роману. Глядач, який книжку не читав, каже:
— «Ухти! класно. А шо за автор? а шо за книга? треба почитати».
У той же час Читач, ледь довивишись до середини, похмуро каже:
— «Горе мені! Навіщо я це побачив. Ще ніхто так не знущався над моїм улюбленим твором мого улюбленого автора».
І це я ще описую хороші випадки, коли екранизація була справді творча, талановита, а не дешева підробка чи, ще гірше, униле слідування оригіналу без передачи, як не дивно, змісту.
Бо тоді Глядач скаже:
— «Я поснув на середині! Треба десь записати, щоби ніколи не брати в руку цього автора»
А Читач зітхне:
— «Повірте, книга - талановита! Я читав не одірвався. Це криворукий режисер, поганий сценарист, вони не змогли передати духу книги»
(а потім він все одне знайде пару дрібнічок, які були у книзі та передані в кіно інакше - бо в Читача немає ніяких інших пояснень, як з красивої книжки можна було відзняти поганий фільм).
Як правило, ані Читач, ані Глядач не задумуються, що літературна проза та кіно драматургія - це різні царини мистецтва.
У них діють інакше всі закони жанру, подібно як на далеких планетах інакше діють закони фізики.
Найчастіша претензія Читача до фільму - це заміна персонажів
(як правило, скорочення діючих осіб, передача функцій, реплік і діянь кількох героїв - одному,
а те й введення такого героя, якого немає в книзі і який виробляє у фільмі те, що в книзі робили дюжина різних персонажів).
Втім, кіномистецькі закони кажуть: "Не можна мати в сцені кілька осіб, якщо вони поводять себе однаково".
Це означає, що коли чотири гобіти бачать ельфа, і всі від подиву однаково розкривають рота та кажуть: — «Круть!» — то їх треба "з'економіти" і залишити в кадрі одного гобіта, який розкриє рота і скаже — «Круть!»
Чотирьом артистам зовсім не треба грати одне й те саме, а для того займати експозицію, перед тим одягатися, гримируватися і потім вчетвером демонструвати однакову реакцію.
Письменник може вводити чотирьох офіціантів, кожен з яких у різних ресторанах скаже по одній фразі, а потім офіціанти навіки зникають зі сторінок.
Режисеру ж для цього треба наймати чотирьох різних аристів, знимати чотири рази різні ресторани, — навіщо? якщо кожен з них скаже тільки одну фразу, то чому б їх не об'єднати в одного офіціанта в одному ресторані.
Взагалі, кіношники міркують так: "Якщо персонаж нікуди не рухає сюжет, то без цього персонажа можна обійтися".
Гірше того, інший закон їм каже:
"Якщо сцена не рухає сюжета, то сцену треба прибрати".
Нуж бо, пригадайте, скільки раз Читач заламував руки:
— «Вони вирізали сцену, в якій то-то і то-то! Це була самая соль книги»
З точки зору ж кінотворця, це може бути дуже гарно описана сцена - ну, припустимо лицар зустрічає в барі свого старого друга, якого давно не бачив, і той розказує йому багато цікавого, а потім вони разом напиваються, йдуть до дівок, там їх чекає кохання, погоня, драка,
а на ранок лицар їде на війну, там його вбивають і далі все йде без нього.
Якщо та сцена ніяк не змінила ані внутрішнього світу лицаря. ані подальшої його долі, ані подій що відбулися після смерті лицаря - то вона просто зайва, хоч би яким чудовим солов'єм розливався автор прози.
Такого можна наперечисляти багато.
Кіношник схильний скоротити події, які відбувалися скажімо протягом року, до - одного дня, якщо цьому не протирічить якась логіка.
Після того як Гендальф прийшов в Шир, а Більбо подарував Фродові свого перстня та зник, той ще півроку сидів дома та наважувався, і весь цей час сподівався, що піде в мандри вже наступного року.
В кіно він зібрався та й пішов, бо ці півроку ніяк не рухали сюжет.
— «Він ніколи такого не говорив!» - найпоширеніша претензія знавців оригінального тексту.
(Читач обурюється, а Глядач дивиться на нього без розуміння).
Тому що репліка має розкривати щось, чого ще не було показано в кінокартині, (а краще - те, що інакше не можна показати у картині, окрім як вкласти це в уста героя).
Але ж можна зняти книгу буквально, - скажуть Читачі.
Так, можна.
Це, як виразився один голівудець, вийде найдорожча аудіокнига, бо кліпи до неї коштуватимуть мільйони доларів.
Те ж відноситься й до авторського тексту, якого в кіно бажано, щоби було рівно нуль, а в прозі - автор може присвятити якійсь думці чи опису цілі сторінки.
Коли зачитати це вголос у кіно ("і він йшов назустріч новим пригодам, ще не знаючи, що чекає його попереду"), то чим більше секунд триватиме текст, тим нуднішитаме Глядач і тим більше відчуватиме себе ошуканим - бо він прийшов не слухати, а дивитися.
Отже, чи буде моя мораль?
Я гадаю, що кіно екранизації творів вкрай потрібні; проте - потрібні вони не для Читача, а для Глядача.
Кінцева мета екранизації (не рахуючи, звісно, заробити гроші на прокаті) - це донести НЕчитачеві, що от є такий автір і в нього є така книга.
І це ще не значить "Прочитай тую книгу сам!", хоча було б непогано. А тільки "Тепер ти знаєш, про що ця книга".
Читач неодмінно припускається помилки, коли йде подивитися екранизацію - і чим більше він любить роман та чим уважніше його читав, тим більше буде розбите його серце.
Але Читач все одно йде і дивиться - він каже собі:
— «Ну, мені ж любопитно, що вони зробили з мого улюбленого роману»
Приблизно як подружжя, що розбіжалося, не впускає нагоди подивитися, кого там знайшла собі "колишня друга половинка".
Хоча результат завідомо прогнозований: побачене - ніколи не сподобається.
Пост спочатку надрукований тут: https://don-katalan.dreamwidth.org/2524103.html.
Tags: піар
Subscribe

promo don_katalan december 29, 2014 14:39 115
Buy for 50 tokens
Расшифровка секретного плана адмиистративно-территориального устройства России после ее распада От гуляющих по сети различных вариантов "государственного" устройства будущего российских территорий отличается наличием территорий в совместном управлении, возвратом исторических территорий…
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 1 comment