Salus populi suprema lex (988) (don_katalan) wrote,
Salus populi suprema lex (988)
don_katalan

Serhiy Dibrov. Юридичний аналіз шкільного “карантину”

Почну з кінця - з висновків.
Усього розмаїття української і навіть російської нецензурної лексики мені зараз не вистачає, щоб визначити все це коротко. Тому - вибачайте.
Документ, яким були влаштовані всі ті начебто “протиепідемічні” обмеження для школярів та вчителів - то є:


  • незаконна постанова

  • начебто обов'язкової дії,

  • що була ухвалена всупереч Конституції,

  • на підставі іншої незаконної постанови,

  • з перевищенням незаконно привласнених повноважень.


А тепер подробиці. По всіх пунктах і навіть по окремих словах.
НЕЗАКОННА ПОСТАНОВА
Шкільні протиепідемічні обмеження встановлює “Постанова головного державного санітарного лікаря” від 22.08.2020 №50.
Відкриваємо, читаємо:
“ПОСТАНОВЛЯЮ: Затвердити проепідемічні заходи у закладах освіти на період карантину”.
На якій Підставі?
“Відповідно до статі 40 Закону України “Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення”.
Відкриваємо статтю 40 вказаного Закону, читаємо:
Головний державний санітарний лікар України:
а)
вносить на затвердження центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я, проекти актів, якими встановлюються:
державні санітарні норми та правила,
санітарно-епідеміологічні та санітарно-протиепідемічні правила і норми, санітарно-епідеміологічні правила і норми, протиепідемічні правила і норми, гігієнічні та протиепідемічні правила і норми, державні санітарно-епідеміологічні нормативи, санітарні регламенти;
Тобто за законом, на який посилаються в документі, чітко вказано: головний державний санітарний лікар не затверджує протиепідемічні правила, норми, нормативи. Він лише готує проекти, а затверджує їх МОЗ своїм наказом.

Чи стосується це “Правил карантину людей”? Звісно. Ось профільній наказ МОЗ, що визначає перелік особливо небезпечних хвороб, серед яких зараз є COVID-19. Читаємо примітку 2:
“Протиепідемічні, профілактичні і карантинні заходи щодо інфекційних та паразитарних хвороб людини передбачені у відповідних правилах, положеннях, інструкціях, вказівках та інших нормативних актах, які встановлюються Міністерством охорони здоров'я України”.
Затвердження правил карантину, норм, правил, нормативів, регламентів, заходів щодо інфекцій - це за законом повноваження МОЗ.
Не Кабміну, не головдержсанлікаря, а виключно МОЗ.
НАЧЕБТО ОБОВ’ЯЗКОВОЇ ДІЇ
Раніше людина, яка називає себе “головдержсанлікарем”, соромилася. Ще в липні він затверджував лише “рекомендації”, причому “тимчасові”. Наприклад, ось такі.
Зараз слова “рекомендація” в постанові вже не знайти. “Затвердити” - і баста.
І хтось може подумати, що це імператив, що такий документ когось до чогось зобов’язує.
Проте є такий указ президента “Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади”. Згідно цього указу, нормативно-правові акти центральних органів, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації в міністарстві юстиції.
Без державної реєстрації пан Ляшко може щось вказувати щось або обмежувати в чомусть хіба що своїх підлеглих. Враховуючи, що підлеглих у “головдержсанлікаря” наразі взагалі немає - то хіба що самого себе.
Постанова № 50 обмежує права і покладає обов’язки на дітей, на працівників шкіл, на батьків. До моменту реєстрації в міністерстві юстиції жодної сили ці вимоги та обмеження не мають. Тому наразі цією “постановою” можна хіба що підтертися, попередньо роздрукувавши її на м’якому папері.
УХВАЛЕНА ВСУПЕРЕЧ КОНСТИТУЦІЇ
Стаття 19 Конституції України встановлює:
“Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України”.
Конституцією та законами.
Ось, наприклад, що передбачає Закон України “Про захист населення від інфекційних хвороб”:
санітарно-протиепідемічні правила і норми - нормативно-правові акти (накази, інструкції, правила, положення тощо) центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я, вимоги яких спрямовані на запобігання виникненню та поширенню інфекційних хвороб.
Тобто: правила і норми, спрямовані на запобігання поширенню інфекцій (тобто “правила карантину”) затверджує МОЗ. А ось положення про міністерство охорони здоров’я:
“МОЗ відповідно до покладених на нього завдань: … затверджує:
- державні санітарні норми і правила, санітарно-епідеміологічні та санітарно-протиепідемічні правила і норми, санітарно-епідеміологічні правила і норми, протиепідемічні правила і норми, гігієнічні та протиепідемічні правила і норми, державні санітарно-епідеміологічні нормативи, санітарні регламенти”.
Тобто: за законом такі документи затверджує МОЗ. Накази МОЗ підписує міністр (пункт 10 положення). А по факту - ці правила всупереч закону затвердив “головдержсанлікар” своєю постановою.
НА ПІДСТАВІ ІНШОЇ НЕЗАКОННОЇ ПОСТАНОВИ
Тут дуже цікаво.
Якщо повернутися до тексту постанови № 50, можна побачити, що поруч з посиланням на ст. 40 ЗУ “Про захист населення…” є ще одне - на пункт 17 постанови КМУ від 22.07.2020 № 641. Читаємо:
“17. Головним державним санітарним лікарем України розробляються та затверджуються протиепідемічні заходи, які визначають особливості провадження діяльності суб’єктами господарювання на період карантину”.
Це - брехня. Насправді, як ми вже знаємо, порядок затвердження протиепідемічних заходів визначений законом. “Розробляються” - так, головдержсанікарем. А “затверджуються” - МОЗ.
Але ж це не проста брехня. Це - постанова Кабміну. Тобто КМУ визначив, що на період карантину закон буде ігноруватися.
“Хіба так можна було?” - Ні.
“Це взагалі легально?” - Ні.
“З ПЕРЕВИЩЕННЯМ НЕЗАКОННО ПРИВЛАСНЕНИХ ПОВНОВАЖЕНЬ”
Підписавши “постанову” №50, якою були “затверджені” протиепідемічні заходи у закладах освіти, пан Віктор Ляшко вочевидь перевищив повноваження головдержсанлікаря.
Але ж виникає питання: а хіба в нього взагалі є бодай якісь повноваження?
І знов відповідь: немає. Ляшко не є і не може бути “головдержсанлікарем”. Більш того, він не є і не може бути “заступником міністра - головним державних санітарним лікарем”, і ось чому.
Згідно статті 32 закону “Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення”, на посаду головдержсанлікаря взагалі не призначають. Цю посаду обіймає конкретно визначена особа:

“Державну санітарно-епідеміологічну службу України очолює керівник центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, який за посадою є головним державним санітарним лікарем України.”
Колись таким органом, що реалізує державну політику у сфері санепідблагополуччя, була Державна санітарно-епідеміологічна служба України.
Проте в 2017 році її ліквідували.
Функції з формування такої політики покладено на МОЗ. Тому саме МОЗ, наприклад, затверджує “правила карантину” и інші протиепідемічні норми. Що стосується органу, який реалізує цю політику, про нього в положенні про МОЗ є лише згадка: міністерство погоджує його позапланові заходи. Тобто в будь-якому разі це не міністерство. А хто?
Насправді органом, що реалізує державну політику в сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, за пунктом 1 чинного положення є Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) - дивний гібрид ветеринарної служби з інспекцією з захисту прав споживачів.
Обов'язки керівника Держпродспоживслужби тимчасово (10 місяців поспіль) виконує лікар (ветеринарної медицини) Ольга Шевченко.
Це, до речі, теж незаконно - “виконувати обов’язки” закон дозволяє не більш ніж три місяці. Але ми зараз не про це. Якщо хтось має право називати себе “головдержсанлікарем”, то це саме вона - Ольга Шевченко, а не Віктор Ляшко.
Попри цього Кабінет міністрів України “призначив” пана Віктора Ляшка “заступником Міністра охорони здоров’я України - головним державним санітарним лікарем України.”
Проблема навіть не в тому, що це призначення було здійснено всупереч закону - для поточного Кабміну це цілком звичайнісінька річ. Справа в тому, що посада, на яку було призначено Ляшка, законодавством не передбачається. Їі не існує.
Відкриємо положення про МОЗ:
“МОЗ очолює Міністр… Міністр має першого заступника та заступників...”
Все. Жодних “головдержсанлікарів” в міністерстві немає. Як він там працює, як отримує зарплату - я не знаю, і знати не хочу.
Але те, що Віктор Ляшко може бути “головним державним санітарним лікарем” хіба що в лапках. Він за сприяння Шмигаля незаконно привласнив ці повноваження. Але ж незаконно перевищити незаконно привласнені повноваження - це треба бути дуже “талановитим” і цілком безкарним правопорушником.
ЧОМУ ВОНИ РОБЛЯТЬ ЧЕРЕЗ ОДНЕ МІСЦЕ?
Я не знаю.
Я не знаю, що заважало їм діяти за законом: скласти проект карантинних правил, надати на затвердження до міністерства, якщо він стосується інших відомств і інтересів громадян - зареєструвати в міністерстві юстиції. Тобто - цілком можна було діяти в законний спосіб.
Враховуючи всі обставини та події, що відбуваються, наразі я схиляюся до думки, що все це відбувається через їх суцільну недоумкуватість.
В даному випадку цю недоумкуватість можна помітити навіть в тексті постанови. Через ліквідацію СЕС у пана Ляшка немає підлеглих, він вочевидь пише всі ці “постанови” самотужки. Будь ласка, поставте до нього розумного хлопчика чи дівчинку з філологічною освітою. Ольгу Стефанішину, наприклад, хоча ні, там треба розумного. Поставьте бодай когось, хто принаймні виправить помилки та зробить текст придатним до застосування. Зараз це якась суцільна ганьба.
Ну і останнє питання: яка різниця?
“Яка різниця, - запитаєте ви, - хто саме підписав і хто затвердив ці правила?”
Різниця величезна і дуже важлива.
І справа навіть не в тому, що розподіл повноважень і встановлення процедури затвердження існують в тому числі для того, щоб ці “правила карантину” та протиепідемічні заходи, були ефективними, збалансованими та науково обґрунтованими.
Є не менш важлива причина - штрафи.
За порушення ляшківських постанов дуже скоро почнуть складати протоколи на директорів шкіл - за школяра без маски в коридорі, за кулер в класі, за батька, що зайшов за шкільні двері.
Стаття 44-3 КУпАП з дивною назвою “Порушення правил щодо карантину людей” - “найстрашніша” в цьому кодексі. Вона передбачає найбільше з усіх покарання - астрономічний штраф до десяти тисяч неоподаткованих мінімумів (170.000 грн) на посадових осіб.
Для порівняння: штраф за хуліганство - 119 грн, за самогоноваріння - 170 грн, за дрібну крадіжку або шахрайство - 850 гривень. За водіння в нетверезому стані - 17.000 грн, або 25.500 грн за повторне.
Для того, щоб оштрафувати директора або будь-кого ще, суд має встановити, що саме він порушив і за що саме його карають. В нашому випадку суд має чітко визначити, який пункт якого саме документа (“правил карантину”, санітарно-протиепідемічних норм тощо) було порушено. І я впевнений, що суди здатні це проаналізувати і дійти висновків щодо юридичної сили документів пана Ляшка.
Тим більше, що жодний з наказів МОЗ щодо коронавірусу (а лише такі документи юридично можуть вважатися “правилами карантину”) ніколи не передбачав і не передбачає обов’язкове носіння масок людьми без симптомів хвороби.
Але то вже окрема історія.

Пост спочатку надрукований тут: https://don-katalan.dreamwidth.org/2557678.html.
Tags: dibrov_s.livejournal.com, анализ, беспредел, дебилы, зеленский, карантин, мировое правительство, україна
Subscribe

promo don_katalan december 29, 2014 14:39 115
Buy for 50 tokens
Расшифровка секретного плана адмиистративно-территориального устройства России после ее распада От гуляющих по сети различных вариантов "государственного" устройства будущего российских территорий отличается наличием территорий в совместном управлении, возвратом исторических территорий…
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments