Salus populi suprema lex (988) (don_katalan) wrote,
Salus populi suprema lex (988)
don_katalan

"божественне благословення" їх царської влади

Лідія Гайдар
Цього дня 1547 року відбулося вінчання на царство 16-річного великого князя Московського Івана IV Васільєвіча (тоді ще майбутнього Грозного).
Він став першим правителем Московії, який самозвано оголосив себе царем. Підгрунтям цього нічим не виправданого рішення (окрім понтів московських князів ще до народження Івана Грозного) було, в першу чергу, падіння Візантійської імперії в 1453 році під натиском османів. Що московські панотці трактували, як покарання Боже за гріхи правителів Константинополя. Оскільки Московське царство на той час залишилося єдиною вільньою православною державою (що, до речі, є хибним уявленням, оскільки від дані татарам московитів ніхто не звільняв), то, з точки зору тих самих московитських панотців, саме воно є правонаступником Візантії, яка зникла. Шлюб дідуся Івана Грозного, Івана III, з візантійською "царівною" Софією Палеолог додавав їх аргументам переконливості.
Що цікаво - московські слуги Господні в аргументації БЕЗСУМНІВНОГО ПРАВА московських князів на царський титул головним чином підкреслювали "волю Божу", а не юридичні або спадкоємні їх права. І це цілком зрозуміло - навіть якщо відкинути ту обставину, що Івана Грозного його мати Єлєна Глінская народила, скоріш за все, від свого коханця, князя Івана Овчіни Тєлєпнєва-Оболєнского, - він був народжений в сумнівному другому шлюбі свого батька, московського князя Васілія III, за життя його першої дружини, Соломонії Сабуровой (яка за 20 років шлюбу ніколи не була вагітною, і саме через це за наказом чоловіка була насильно пострижена у черниці).
Але "Соборну грамоту духовенства Православної Східної Церкви, яка стверджувала сан царя за великим князем Іоанном IV Васільєвічєм" в Москві отримали лише в 1562 році, аж через 15 років після того, як Іван Грозний оголосив себе царем.
І те - ця грамота не варта пергаменту, на якому написана.
Бо патріарх Іоасаф II керував Константинопольською церквою самовладно, не збираючи ніяких соборів. І цього документа, в очікуванні багатого хабара від Москви, підробив. Як і підписи під цим благословенням Івана Грозного на царство 32 митрополитів, 1 архієпископа та 3 єпископів.
Щедрого хабара (1500 рублів, дуже великі гроші за тих часів) Іоасаф II від Москви отримав. Але на соборі, який він, все ж таки (щоб покарати непокірних йому кліриків), скликав через три роки, в 1565-му, він неочікувано для себе був звинувачений в симонії (історія з підробленою грамотою Івану Грозному фігурувала головним свідоцтвом), позбавлений патріаршества та засланий на Афон.
Що аніскільки не заважало всім наступникам Івана Грозного посилатися на ту писульку, як на "божественне благословення" їх царської влади
=====
Алі Татар-заде
дякую! а от цікаво - чому ВКЛ не є тою самою "єдиною незалежною православною державою" станом на 1547, тобто ще до появи РП та Берестейської унії? у логіці того часу, звісно
----
Лідія Гайдар
Алі Татар-заде У логіці того часу після Кревської унії 1385 року на традиційно православних землях почалося агресивне насажування католицького віросповідання. Оскільки поляки (на відміну навіть від папи римського) не вважали православних християнами, в религійному плані ВКЛ вже не було вільним.

- Пост спочатку надрукований тут: https://don-katalan.dreamwidth.org/2759604.html.
Tags: бесовщина, история, подонки, піар, рассея
Subscribe

promo don_katalan декабрь 29, 2014 14:39 115
Buy for 50 tokens
Расшифровка секретного плана адмиистративно-территориального устройства России после ее распада От гуляющих по сети различных вариантов "государственного" устройства будущего российских территорий отличается наличием территорий в совместном управлении, возвратом исторических территорий…
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments