Salus populi suprema lex (988) (don_katalan) wrote,
Salus populi suprema lex (988)
don_katalan

В Туреччині наростає потужний скандал щодо режиму Чорноморських проток

Borys Babin
В Туреччині наростає потужний скандал щодо режиму Чорноморських проток.
Нещодавні заяви тамтешніх найвищих посадовців про те, що Туреччина може у будь-який момент вийти з відповідних міжнародних угод (тобто Конвенції Монтре 1936 року) призвели до відкритого листа більше ста турецьких військових командувачів.
У листі вони закликають уряд Ердогана "не вести дискусії" про Конвенцію, яка "займає істотне місце в існуванні Туреччини".
Саме так й написали.
Цей лист вже засуджене вищим керівництвом Туреччини як зрадницький та такий, що нагадує про часи військових переворотів.
Добре пам'ятаю як моя дуже обережна промова на безпековій конференції 2019 року про окремі ризики через окремі негаразди Конвенції Монтре викликала кататонічний стан як делегації турецьких військових, так й тамтешніх дипломатів.
Для яких це питання було вкрай болюче та принципове, яке чіпати нікому та за будь-яких обставин не можна, як таку собі "священу корову".
Тепер бачимо радикальну зміну вектору.
Та оскільки режим проток займає істотне місце в існуванні не лише Туреччини, але й окремих інших держав (навіть тих, уряди яких про це поки щиро не здогадуються), та зважаючи й на те, що з понеділка вітчизняні експерти з суецького Великого Гіркого Озера перекваліфікуються на знавців лоції Босфору - дозволю собі маленький лікнеп.
1. Чи може Туреччина легально змінити режим проток?
Так, може.
Конвенція Монтре мала припинити свою дію ... в 1956 році.
З того часу будь-яка держава-учасниця (їх там небагато) може не тільки вийти з Конвенції, але й офіційно поставити питання про припинення дії Конвенції для всіх країн-учасниць і скликання нової конференції про режим проток.
При цьому депозитарієм Конвенції Монтре (тим хто відповідає за посвідчення чинності угоди як узагалі, так і для окремої країни) є Франція.
Це там, де президентом пан Макрон, що має величезний конфлікт із президентом паном Ердоганом та який водночас отримав цікавий скандал про надання доступу до кодів французьких піводних човнів своєму, так скажемо, дуже близькому другу який, так скажемо, у своєму житті дуже захоплюється сучасним російським мистецтвом.
Та структурою, яка має відповідати за контроль над режимом проток за Монтре, органом, якому мають звітувати країни про стан справ у протоках, є ... Ліга Націй.
Ні, ООН ці повноваження не успадкувала.
Отже якщо хтось захоче на високому рівні вголос поставити питання про перспективи Конвенції Монтре - то наслідки будуть доволі прогнозованими.
Сумними для цієї угоди.
Додам, для повноти картини, що крім Конвенції 1936 року статус проток мав би регулюватися Конвенцією ООН з морського права 1982 року.
Але як раз Туреччина в ній участі не бере і жодних обов'язків на себе за нею не взяла.
2. Що буде після гіпотетичної зміни Туреччиною режиму проток?
Тут є купа варіантів, між якими буде обирати насамперед Анкара.
Перший - це повна свобода судноплавства, а другий - свобода із виключеннями.
Виключення буде робити Туреччина шляхом укладання із зацікавленими країнами окремих угод.
Головне питання тут в тому - чи буде Туреччиною дозволене кораблям третіх країн (читай США, Великобританії) проходити в Чорне море, та за яких обмежень, чи будуть такі обмеження істотнішими ніж наразі.
Третій варіант - формальне перетворення Чорного моря як мінімум у безпековому вимірі у "внутрішнє озеро", із розділом інтересів між двома основними гравцями.
3. Що робити Україні?
По-перше слід вказати що Україна не є учасницею Конвенції Монтре та має за нею виключно права та обов'язки, "які не суперечать інтересам республіки", як за договором СРСР (закон про правонаступництво 1991 р.).
Тому суто гіпотетично "інтереси республіки" завжди могли виходити для нас на перший план.
Звісно у реальному житті усі чорноморські країни залежать від Туреччини, навіть Грузія. Яка узагалі Монтре від СРСР не спадкувала (там свій підхід до правонаступництва).
По-друге вкрай малоймовірно щоб Туреччина використала ситуацію для суттевих утисків торговельного судноплавства.
Але додатковий контроль за вантажами, за суднами які прямуватимуть через протоки, додаткові обов'язкові збори із цих суден - навряд чи від таких можливостей узагалі хтось відмовився б.
По-третє Конвенція Монтре має купу відомих фахівцям "шпаринок", які дозволяють суднам країн НАТО бути у берегів України більше, міцніше та частіше, ніж наразі.
Якщо країни НАТО були не дуже мотивовані їх використовувати з 2014 року - питання явно не до документу 1936 року, підписаного ще наркомом Літвиновим.
Тому у питанні проток Україні за таких умов було б варто прислухатися до Сполучених Штатів.
Які нічого не підписували та не ратифіковували ані у 1936 ані у 1982 році.
4. Але те, що наразі відбувається із питанням чорноморских проток, безперечно стає тектоничним безпековим, економічним та політичним зсувом у регіоні.
Тому дуже заздрю нашим мудрим керманичам, які про це вочевидь не здогадуються.
=====
Andrii Klymenko
#кажете_санкції_не_працюють ФБ підкинув спогад, до якого в мене є доповнення...
Розподіл по роках іноземних (крім РФ, яким там теж роботи вже майже немає, про це трохи пізніше) суден-порушників, які заходили в порти окупованого Кримського півострова, тепер виглядає таким чином:
2014 – 85 суден; 2015 – 55 суден; 2016 – 49 суден; 2017 – 42 судна; 2018 – 35 суден; 2019 – 15; 2020 – 11 суден.
=====
Andrey Shipilov
В Санкт-Петербурге (это в России) на заводе Пелла опрокинулся строящийся, практически готовый рыболовный траулер. Погибли люди.
Как заявил представитель пресс-службы, никакого опрокидывания танкера не было. Произошла самопроизвольная коррекция судна в пространстве в результате незапланированного воздействия сил гравитации.


Пост спочатку надрукований тут: https://don-katalan.dreamwidth.org/2895768.html.
Tags: #кажете_санкції_не_працюють, анализ, история, крим, піар, рассея, сша, турция, україна, франция, х%№ло
Subscribe

promo don_katalan december 29, 2014 14:39 115
Buy for 50 tokens
Расшифровка секретного плана адмиистративно-территориального устройства России после ее распада От гуляющих по сети различных вариантов "государственного" устройства будущего российских территорий отличается наличием территорий в совместном управлении, возвратом исторических территорий…
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 1 comment