Salus populi suprema lex (988) (don_katalan) wrote,
Salus populi suprema lex (988)
don_katalan

Що то за каплиця і де вона знаходилась

Глібівка Вишгородського району Київської обл.
Group post by Валентин Тим · 38 хв. ·
“Хай буде все небачене-побачено!”
“Всі дороги ведуть у Козаровичі”. Таку назву має наша книжка з нарисами про історію села, району, області, України..
Однією з них була дорога від Козаровичів до сусіднього села Глібівка. І саме цією дорогою великий польський поет Адам Міцкевич взимку 1825 року під час свого перебування в Козаровицькому маєтку мав за звичку щоденно виходити на прогулянки. Улюбленим місцем тих прогулянок поета була капличка.
З архівних церковних документів було відомо, що взагалі в Козаровичах каплиця була, але знаходилась вона при сільському цвинтарі (могилках) і колодязя при ній, звичайно ж, не було. Слідів каплички поблизу дороги на Глібівку в архівах не було знайдено...
Що то за каплиця і де вона знаходилась намагавсь колись з’ясувати єкатеринославський дослідник М. Андрієвський з приятелем краєзнавцем. Його науково-публіцистичний звіт про поїздку в с. Глібівка влітку 1883 р. для пошуку таємничої каплички вдалося розшукати в щомісячному історичному журналі «Киевская старина» (т.XII, червень 1885 р., Київ (стр.183-204).
В цьому матеріалі краєзнавець Андрієвський описує капличку поблизу Глібівки і засвідчує, що на її дерев'яних стінах ще в 1883 р. дійсно проглядав напис «Адам Міцкевич - Був і воду пив. Вода добра".
В додаток до цього опису згадані краєзнавці склали план місцевості довкола села Глібівка, на якому поруч з дорогою до села Ясногородка на відстані близько ¼ версти (приблизно 250 м) від центру села Глібівка позначили місце легендарної каплички написом «часовня». Копію даного плану М. Андрієвський також опублікував у тому ж номері журналу «Киевская старина».
На цьому плані видно дорогу від глібівської пристані на Дніпрі до Глібівки, якою добирались дослідники каплички. Також бачимо позначені дороги до с. Козаровичі, м. Димер та с. Ясногородка. (Відстань між Козаровичами і Глібівкою на той час складала менше 2 верстов (приблизно 2 км).
Крім того, на південь від с. Глібівка (поблизу козаровицької дороги) нанесена позначку цегельні (Кирп.).
Ось фрагменти того опису:
“...Мы вышли изъ села (Глібівка-авт.) въ северо-восточном направленіи, по дороге въ Ясногородку. Отошедши съ четверть версты отъ центра села, мы вступили въ сосновый лесъ съ песчаною, бугристою почвою. Дорога идетъ по окраине того возвышеннаго пространства, на которомъ расположена и Глебовка: влево - возвышенное пространство, вправо - низменное, луговое. Возвышенное пространство, поросшее боромъ, и луговая низменность, густо поросшая лещиною (орешникомъ) и вообще чернолесьемъ, очень резко отграничиваются другъ отъ друга. Верхушки деревьевъ луга, находятся почти на одномъ уровне съ дорогой, по которой мы шли. Мы шли и по¬глядывали вправо и наконец увидали чуть заметную тропу, спускающуюся по откосу внизъ, къ лугу, въ глубину чащи. Сделавши несколько шаговъ по этой тропинке, мы заметили внизу, значительно ниже уровня дороги, черный металлический крестъ и черную, покрытую мхомъ, кровлю часовни. Скоро мы увидали ее всю.
Часовня представляетъ собою большой деревянный срубъ правильной восьмигранной пирамидальной формы, должно быть, сажени две въ діаметре. Она сложена изъ прочныхъ толстыхъ тесанныхъ бревенъ, сильно почерневшихъ отъ времени и не имеетъ оконъ. Тропинка ведетъ прямо къ низкой, маленькой двери, ведущей во внутренность часовни, освещаемую лишь темъ полусветомъ, который проникаетъ въ нее чрезъ эту дверь. Внутри часовни, въ центре ея, находится низенькій квадратный срубъ («цямврины») криницы, въ которой вода стоитъ почти на одномъ уровне съ поломъ часовни. На срубе лежалъ черпакъ изъ березовой коры, прикрепленный къ срубу веревочкой. На стене, противоположной входу и обращенной прямо къ востоку, установлены иконы.
Всехъ иконъ я насчиталъ семь. ...Первая, вторая и четвертая иконы новыя; третья и пятая старыя, писанныя на дереве; краски ихъ сильно полиняли и выветрились. Внизу пятой иконы надпись: «Року 1709 месяца марта дня 7»; на третьей иконе сверху: «святитель Христовъ Николай», внизу: «1769 мес. мая 12 дня”.
...Стены внутри часовни, особенно переднія, ближе къ выходу, кругомъ, даже на значительной высоте, испещрены надписями посетителей часовни, сделанными ножикомъ, карандашемъ, уголькомъ и меломъ на русскомъ и польскомъ языкахъ. Всехъ надписей мы конечно не могли пересмотреть, такъ какъ ихъ целая масса и такъ какъ многія изъ нихъ находятся очень высоко. Надписи состоятъ по большей части изъ обозначенія именъ и фамилій посетителей, нередко года, иногда и месяца и дня посещенія. Изредка впрочемъ встречаются и эпиграфы въ роде: «Вуłem I wodę piłem. Woda dobra». Встречаются надписи даже 1805 года. Встретивъ крупную, четкую надпись: «1825 roku, Аdam Mickiewicz», мы пришли въ недоумение...”
З часом історія перебування в Козаровичах великого польського поета Адама Міцкевича “обросла” низкою переказів, легенд, домислів, набула обрисів детективу.
Але вже достеменно відомо, що в Козаровичах поет був. А в глібівській капличці ще в 1883 році напис, зроблений Адамом Міцькевичем зберігся і добре читавсь... То що ж робив він в Козаровичах?
Більш детальну інформацію про мету приїзду польського поета в Козаровичі взимку 1825 року та про візити до села інших відомих людей можна довідатись на сторінках книжки “Всі дороги ведуть у Козаровичі”.
...“Хай буде все небачене-побачено!”




-
Пост спочатку надрукований тут: https://don-katalan.dreamwidth.org/2927136.html.
Tags: глібівка, история, киевское море
Subscribe

promo don_katalan december 29, 2014 14:39 116
Buy for 50 tokens
Расшифровка секретного плана адмиистративно-территориального устройства России после ее распада От гуляющих по сети различных вариантов "государственного" устройства будущего российских территорий отличается наличием территорий в совместном управлении, возвратом исторических территорий…
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments