Salus populi suprema lex (988) (don_katalan) wrote,
Salus populi suprema lex (988)
don_katalan

ОСТАННІЙ РЕЙС «АДМИРАЛА НАХИМОВА»

Киевские истории · Тоня Яблонева
31 серпня - 35 річниця найбільшої в новітній історії 20 століття морської катастрофи цивільного судна – загибель пароплава «Адмирал Нахимов».
Саме цього дня 1986 року, о 23.20 в Цемеській бухті за 8 хвилин затонуло величезне судно, яке протаранив суховантаж «Петр Васьов», утворивши пробоїну у 80 м2. Загинуло 423 людини(!!!) з 1243, які були на борту. З них 23 дитини. Про цю катастрофу було багато написано. Але так сталося, що чи не найпершою мені довелося говорити зі свідками, а потім «Літ. Україна» наважилася - першою – надрукувати докладний матеріал «Останній рейс «Адмирала Нахимова»(бо, виявляється,чимало фактів було заборонено розголошувати – на борту загинув разом із сім»єю генерал КДБ Крикунов). В інеті цю, як і інші 2 статті «Адмірал Нахімов»: хроніка останнього рейсу» (репортаж із залу суду) і «У чому винен капітан. Уроки катастрофи» (аналітичний матеріал про проблеми на флоті як наслідок проблем у державі), - тепер не знайти – архіви «ЛУ» не викладає, а інформація яку тоді зібрала по свіжих слідах, відрізняється від нинішньої, часом конспірологічної... Але ж формат ФБ не дозволяє оприлюднити ні всіх прізвищ членів екіпажу, які виявили справжній героїзм, ні епізодів порятунку пасажирів, ні опосередкованих причин катастрофи… Можливо, хтось з читачів був свідком або учасником цієї трагедії і міг би згадати цих людей, доповнити розповідь?…
…Я добре знала це судно «зсередини» – за 2 роки до катастрофи з родиною плавали на ньому в круїзі по Чорному морю в капітанському «люксі» ( родич з пароплавства зробив подарунок). Кожного дня пароплав прибував у нове місто, де нас чекали цікаві екскурсії, ввечері – розваги на судні, а вночі лайнер прямував у наступне місто. В нашій каюті завжди були відкриті ілюмінатори, а рятувальні жилети складної конструкції ми знайшли під ліжками. Як ними користуватися – нас не проінструктували. (Так само, як і пасажирів фатального рейсу); вузька крита склом від борту прогулянкова палуба з двома виходами, де зазвичай грали у пін-понг, стала під час аварії братською могилою. А на нижніх палубах в 10-12 місних задушливих каютах 3 класу 7 днів мали жити упереміш зовсім незнайомі чоловіки і жінки. Зазвичай, вибиратися звідти було непросто. По судну з його лабіринтами можна було пересуватися хіба що з «ниткою Аріадни». Всі ці чинники, на які ми (і не тільки ми) не зважали, відіграли згодом фатальну роль у загибелі сотень людей…
…1986 рік. Чорнобиль. Із зараженого радіацією Києва масово вивозили дітей. Я рятувала маленьку дочку у родичів в Одесі. Вони знов запропонували «проїхатися» «Нахімовим», але я чомусь закапризувала, мовляв, уже на ньому плавали. А ранком 1 вересня подзвонили з пароплавства і повідомили, що «Нахімова» більше немає…В голові не вкладалося, як могло за лічені хвилини, за тихої погоди - затонути ціле плавуче місто, яке вночі яскравіло ілюмінацією і було видно за кілометри?! Зідзвонилася з редакцією й отримала «добро» на статтю…
Зустрілася з колишнім капітаном судна, Миколою Соболєвим, який водив його 29 років. Він спростував версію, що пароплав підлягав списанню після цього рейсу через незадовільний технічний стан, який, буцімто, призвів до великої пробоїни і швидкому зануренню судна. «Брехня! Судно будувалося в Німеччині у 20-х роках, з надміцної легованої сталі, на заклепках (що міцніше за зварку),нещодавно пройшло кап.ремонт. Воно ще прослужило б чимало років, інша річ, що воно застаріло морально і на його модернізацію вирішили не витрачати гроші. Хоча саме на «Нахімові» впровадили перші круїзні рейси, які приносили чималий прибуток. Цю ідею підхопили в інших пароплавствах. За 20 років моєї служби на цьому судні, у нас жодного разу не виникало критичних ситуацій, бо «муштрував» екіпаж»…
…Кинулася по лікарнях, куди привозили врятованих – вони розповідали страшні речі: під час катастрофи багато людей знаходилося на верхній палубі –святкували День шахтаря. Раптом сильний удар у правий борт – і зникло світло. Гучномовець мовчить, а судно дало крен і стало повільно нахилятися. Ніхто спершу не міг зрозуміти, що сталося, думали, що сіли на мілину, бо сигналу тривоги не було. Зчинилася паніка. Екіпажу довелося само організовуватися. Щоб з»ясувати масштаби аварії, вниз у машинне відділення кинулися механіки Дегтярьов,Юркін, старпом Маглиш та матрос Фахреддінов. Звідти не повернувся ніхто.
Боцман Лобода, досвідчений моряк, який в момент удару був на прогулянковій палубі, організував матросів скидати рятувальні плоти в кормовій частині. З лівого борту їх «майнали» курсанти «мореходки», але крен був настільки великий, що на воду впало тільки 2 плота.
Електрик Олександр Долинський, у якого на судні були маленький син і дружина, до останньої хвилини скидав плоти на воду. Рятуючи пасажирів, він втратив власну сім»ю…
…Виводили туристів з кают на верхню палубу бортпровідниці Ніна Усеня, Наталя Сатирєва, Наталя Хлівна, Тетяна Федорова. Чимало членів екіпажу віддавали свої жилети пасажирам. До останнього залишалися на своєму посту дирекція круїзу – у відділі інформаці, допомагали одягати жилети, підштовхували на верхню палубу, заспокоювали… Загинула вся дирекція – всі шестеро жінок.
… Хтось кинувся в свої каюти – залишили замкненими дітей, хтось навпаки, вибирався знизу, (кому пощастило відкрити двері кают, бо з креном їх клинило і люди опинялися у пастці). На вузькій прогулянковій палубі зчинилася тиснява – там теж загинуло чимало людей. Людей, які впали в море при крені судна – затягувало у воронку. Шлюпки через крен не можна було спустити, а важкі самонадувні плоти(120 кг), які матроси скидали на воду, давили тих, хто опинився у морі. Так само гинули люди під махиною «Васьова», який посунув на допомогу…По головах...
Плотів не вистачало і люди чіплялися за все, що плавало поруч: лавки, дошки, кавуни(!)... Хтось допомагав забратися на плот, а хтось відштовхував утопаючих (як от секретар парторганізації судна, перший пасажирський помічник капітана Просвірнін. Коли його підлеглі рятували життя пасажирів, він рятував власне, самоусунувшись від своїх посадових обов»язків. Згодом його виключили з партії і передали справу до прокуратури, але до суду справа не дійшла – мабуть, щоб не компрометувати партію)…
…Через півроку, у березні 1987, в Одесі відбувся суд, де оприлюднено відтворену похвилинно хроніку подій і названо причини катастрофи – грубе порушення обома капітанами правил судноплавства. Транспортний прокурор СРСР, який підтримував на суді обвинувачення, Л.П.Баранов, приватно назвав головною причиною катастрофи НЕХЛЮЙСТВО, БЕЗКАРНІСТЬ і ВТРАТУ ВІДЧУТТЯ НЕБЕЗПЕКИ: Капітан «Нахімова» Марков, порушуючи правило, передчасно залишив капітанський місток, кинувши на призволяще судно під час важливих маневрів; не зважав на попередження про наближення «Васьова»; не скористався аварійним освітленням, щоб через гучномовець оголосити про небезпеку. Не було закрито клінкетні двері між відсіками та ілюмінатори, що призвело до миттєвого занурення судна і не дало часу на евакуацію пасажирів.
Капітан «Васьова» Ткаченко вірив приладам, а не попередженням і власним очам, прагнучи ефектно розійтися правими (а не лівими, по правилам) бортами, невчасно дав «задній хід», не організував рятувальні роботи («матроси втомилися» - заявив на закид, чому лише раз спустив шлюпку). Словом, «авось пронесе». Про багато інших фактів не дає змоги розповісти обмежений формат ФБ…
…Суд підтримав обвинувачення Прокурора Л.П.Баранова і присудив обом капітанам по 15 років ув»язнення. ..У 1992 вони звільнилися по амністії (!!!)… Ткаченко емігрував до Ізраїлю і потонув разом з яхтою, якою керував. Марков помер від тяжкої хвороби в Одесі. Здається, бумеранг повернувся… Та чи поверне це людей, які попливли за святом, а загинули від злочинної легковажності і нехлюйства двох капітанів? Чи притлумилося горе родичів загиблих?..
…В капітанському люксі, на який прийшовся удар «Васьова» і в якому загинув генерал кдб, могла би бути моя родина…
…Інколи варто капризувати, озвучуючи підсвідому пересторогу Долі…


-
Пост спочатку надрукований тут: https://don-katalan.dreamwidth.org/3170954.html.
Tags: история, траур
Subscribe

promo don_katalan december 29, 2014 14:39 116
Buy for 50 tokens
Расшифровка секретного плана адмиистративно-территориального устройства России после ее распада От гуляющих по сети различных вариантов "государственного" устройства будущего российских территорий отличается наличием территорий в совместном управлении, возвратом исторических территорий…
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments